Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(20)
Forma i typ
Książki
(20)
Publikacje naukowe
(11)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
dostępne
(18)
wypożyczone
(5)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(3)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(19)
Autor
Milewski Stanisław (1956- )
(9)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(6)
Domagała Aneta
(4)
Mirecka Urszula
(3)
Kamińska Barbara (logopeda)
(2)
Binkuńska Ewa
(1)
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Czaplewska Ewa
(1)
Gaweł Katarzyna
(1)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(1)
Krajewska Małgorzata (logopedia)
(1)
Kuczkowski Jerzy
(1)
Michalik Mirosław (1973- )
(1)
Muzyka-Furtak Ewa
(1)
Pluta-Wojciechowska Danuta
(1)
Porayski-Pomsta Józef
(1)
Sambor Barbara
(1)
Sitek Emilia J
(1)
Tłokiński Waldemar
(1)
Wysocka Marta (logopedia)
(1)
Węsierska Katarzyna
(1)
Łuczyński Edward (1947- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(15)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(20)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(6)
Studenci
(5)
Logopedzi
(4)
Neurolodzy
(1)
Pedagodzy
(1)
Psycholodzy
(1)
Terapeuci
(1)
Temat
Logopedia
(13)
Zaburzenia mowy
(7)
Diagnoza logopedyczna
(4)
Mowa
(4)
Terapia logopedyczna
(3)
Język
(2)
Język dziecka
(2)
Afazja
(1)
Choroba Alzheimera
(1)
Chorzy z afazją
(1)
Czytanie
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Diagnoza pedagogiczna
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko głuche
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(1)
Funkcje poznawcze
(1)
Gerontologia
(1)
Giełkot
(1)
Jąkanie
(1)
Język polski
(1)
Kompetencje komunikacyjne
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Komunikacja werbalna
(1)
Komunikacja wspomagająca
(1)
Logopedia dziecięca
(1)
Mowa niewyraźna
(1)
Neurologopedia
(1)
Niepełnosprawni umysłowo
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Otępienie
(1)
Pisanie
(1)
Porażenie mózgowe dziecięce
(1)
Prozodia
(1)
Psycholingwistyka
(1)
Psychologia rozwojowa
(1)
Psychoterapia
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Udar mózgu
(1)
Zaburzenia głosu
(1)
Zaburzenia połykania
(1)
Gatunek
Monografia
(6)
Podręcznik
(6)
Praca zbiorowa
(6)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(5)
Medycyna i zdrowie
(5)
Językoznawstwo
(3)
Psychologia
(3)
20 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 187-212 i przy rozdz. Indeksy.
Streszcz. rozdz. w jęz. ang.
Wstęp * Rozdział 1. Niepełnosprawność intelektualna - wprowadzenie do problematyki * 1.1. Zarys problemów * 1.2. Refleksje nad inteligencją ogólną i jej regulacyjną rolą * 1.3. Osoba niepełnosprawna intelektualnie w kulturze * 1.4. Kierunki wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną * Rozdział 2. Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną * 2.1. Wprowadzenie * 2.2. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim * 2.3. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym * 2.4. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim * Rozdział 3. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie współwystępujące * 3.1. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Downa * 3.2. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Gregga * 3.3. Masaż logopedyczny * 3.4. Możliwości komunikacyjne osób z całościowymi zaburzeniami * Rozdział 4. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie mogące współwystępować z innymi zespołami * 4.1. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół objawów chorobowych * 4.2. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym * 4.3. Etiologia i klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego * 4.4. Odmiany kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego * 4.5. Rozwój mowy i jej zaburzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym * Rozdział 5. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie ujawniające się w okresie rozwoju * 5.1. Możliwości komunikacyjne osób z zespołem łamliwego chromosomu X. Porównanie zespołu z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem * 5.2. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie w rozwoju
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17997 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 379-422. Indeks.
Komunikacja w przypadku otępień nie jest mocną stroną w codziennej praktyce lekarza rodzinnego, neurologa czy psychiatry, jak również innych specjalistów. Podkreślają to zwłaszcza opiekunowie osób z chorobą Alzheimera, oczekując większego zaangażowania w proces komunikacji. Z tego względu podjęcie tej problematyki przez wybitne ekspertki w zakresie procesów komunikacji, postrzeganych z punktu widzenia ich dotychczasowego doświadczenia zawodowego i osiągnięć naukowych, uznać należy za wydarzenie bardzo ważne. Książka stanowi przykład owocnej współpracy interdyscyplinarnej Autorek pracujących w odległych, ale co widać na każdej stronie, jednak bardzo bliskich sobie ośrodkach naukowych. [...] Jestem całkowicie przekonany, że ta niezwykle dokładnie przygotowana monografia będzie sprzyjała dialogowi interdyscyplinarnemu w obszarze zaburzeń komunikacji u osób z chorobą Alzheimera i zachęcała do wypracowywania skutecznych metod terapeutycznych.Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Potemkowskiego"Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej" to kolejny tom z serii LOGOPEDIA XXI WIEKU - jednego z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 19830 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI wieku)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 712-809. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy rozdziałach.
Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna to dwutomowa monografia wieloautorska, której współtwórcami są pracownicy naukowi z różnych dziedzin wiedzy, zajmujący się przy tym problematyką logopedyczną, reprezentujący wszystkie znaczące ośrodki akademickie w Polsce. Wśród autorów są także czynni logopedzi. Poszczególne części monografii pod różnym kątem prezentują najważniejsze zagadnienia z zakresu logopedii związanej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Problematyka ta ukazana jest w szerokim ujęciu, co sprawia, że czytelnik znajdzie w książce bogaty i różnorodny zasób wiadomości teoretycznych i praktycznych z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21866 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 409-462.
Streszczenie angielskie przy rozdziałach.
Dwutomowa monografia pt. Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna jest bardzo bogatym zbiorem wiedzy logopedycznej (wiedzy rozumianej nowocześnie, czyli w szerokim zakresie, wykraczającym poza wąską działalność logopedyczną). Tytułowa problematyka monografii pokrywa się z centralnym obszarem pracy logopedy, co czyni recenzowaną pozycję wyjątkowo przydatną w środowisku logopedycznym. Autorzy poszczególnych rozdziałów oparli się przede wszystkim na najnowszych osiągnięciach naukowych z zakresu zaburzeń mowy, a także na aktualnych wynikach działań praktycznych w zakresie terapii różnych zaburzeń mowy, które mogą wystąpić w gronie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21640 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 808-895. Indeks.
Zalecana literatura przy rozdziałach.
Streszczenie rozdziałów również w języku angielskim.
Zaburzenia komunikacji pisemnej to zbiór tekstów, których autorami są najwybitniejsi polscy specjaliści w zakresie problematyki trudności w czytaniu i pisaniu. Tytułowe zaburzenia są w recenzowanej pozycji ukazane wieloaspektowo i z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy. To nie tylko wartościowa od strony naukowej publikacja, ale też książka o walorach praktycznych, pozwalająca nauczycielom, wychowawcom, logopedom czy rodzicom zrozumieć istotę problemów, które mogą występować w związku z opanowywaniem sztuki posługiwania się słowem pisanym. Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego LOGOPEDIA XXI WIEKU to jeden z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on. stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
CZĘŚĆ I. Uwarunkowania oraz symptomatologia zaburzeń komunikacji pisemnej. Orientacje teoretyczne i perspektywy badawcze * ROZDZIAŁ 1. Zaburzenia komunikacji pisemnej - autorska propozycja modelu patomechanizmu dysleksji * ROZDZIAŁ 2. Komunikacja pisemna i jej zaburzenia w perspektywie logopedycznej * ROZDZIAŁ 3. Psycholingwinistyczny model nabywania czytania i pisania w języku polskim - perspektywa rozwojowa i kliniczna * ROZDZIAŁ 4. Trudności w czytaniu i pisaniu w kontekście różnych paradygmatów badawczych * ROZDZIAŁ 5. Jak neurobiologia wyjaśnia trudności w nauce czytania i pisania * ROZDZIAŁ 6. Klasyfikacja błędów w pisaniu * ROZDZIAŁ 7. Ortografia a umiejętność pisania * ROZDZIAŁ 8. Grafomotoryka i jej zaburzenia * ROZDZIAŁ 9. Umiejętność czytania - symptomatologia trudności * ROZDZIAŁ 10. Co nam mówi o czytaniu i jego zaburzeniach czysta aleksja u pacjentów z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego * ROZDZIAŁ 11. Paradoks dysleksji. Trudności nie tylko w sferze języka, czytania i pisania * CZĘŚĆ II. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z rozwojowymi i nabytymi zaburzeniami mowy * ROZDZIAŁ 12. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z dyslalią * ROZDZIAŁ 13. Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi (SLI) * ROZDZIAŁ 14. Zaburzenia czytania u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym * ROZDZIAŁ 15. Zaburzenia pisania u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym * ROZDZIAŁ 16. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób niesłyszących i słabosłyszących - uwarunkowania i symptomatologia * ROZDZIAŁ 17. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób niesłyszących i słabosłyszących - diagnoza i terapia * ROZDZIAŁ 18. Trudności w czytaniu i pisaniu w jąkaniu oraz giełkocie * ROZDZIAŁ 19. Zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z dyzartrią * ROZDZIAŁ 20. Komunikacja pisemna w zespołach afazji. Zaburzenia pisania * ROZDZIAŁ 21. Patologia prawej półkuli a komunikacja pisemna * ROZDZIAŁ 22. Zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z chorobą Alzheimera * CZĘŚĆ III. Diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Wspomaganie rozwoju, terapia * ROZDZIAŁ 23. Teoretyczne podstawy procesu diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu * ROZDZIAŁ 24. Procedury diagnozowania dysleksji rozwojowej w poradnictwie * ROZDZIAŁ 25. Diagnoza ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się w obszarze czytania i pisania z wykorzystaniem baterii diagnostycznej IBE * ROZDZIAŁ 26. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z zaburzeniami czytania i pisania oraz rozwoju językowego * ROZDZIAŁ 27. Psychometryczne podstawy diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu czyli dlaczego potrzebujemy testów * ROZDZIAŁ 28. Rozpoznawanie dysleksji rozwojowej u dzieci dwujęzycznych - przekonania, dylematy, kontrowersje * ROZDZIAŁ 29. Starszy uczeń z dysleksją - problemy i wyzwania dla systemu edukacyjnego * ROZDZIAŁ 30. Postępowanie terapeutyczne w przypadku dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 31. Wspomaganie rozwoju językowego dzieci z trudnościami w opanowaniu czytania i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z dysleksją rozwojową) * ROZDZIAŁ 32. Metoda dobrego startu MDS Marty Bogdanowicz w kształtowaniu komunikacji pisemnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19014 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 796-902 i przy rozdz. Indeks.
Streszcz. rozdz. w jęz. ang.
W ostatnich latach nastąpił wzrost zainteresowania problematyką wczesnej interwencji logopedycznej, czego jedną z przyczyn stały się regulacje prawne, stwarzające możliwości zatrudniania logopedów, specjalizujących się w diagnozie i terapii dziecka od okresu noworodkowego. Przygotowana pozycja jest kierowana do osób, które tematyką tą są zainteresowane i chciałyby poszerzyć swoją wiedzę na temat etiologii zaburzeń rozwojowych, ich charakterystyki oraz przebiegu, a także metod pracy stosowanych w szeroko pojętej terapii tej najmłodszej grupy logopedycznych podopiecznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18207 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 595-650. Indeks.
Monografia Logopedia artystyczna stanowi cenne uzupełnienie serii podręczników logopedycznych publikowanych przez wydawnictwo naukowe Harmonia Universalis. Tom ten jest wartościowy merytorycznie - proponuje się w nim sposób ujmowania tego działu logopedii oraz zakresy, treści, a także metody i techniki pracy w dziedzinie logopedii artystycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18000 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Język w biegu życia / redakcja naukowa Maria Kielar-Turska, Stanisław Milewski. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019. - 665 stron : ilustracje, wykresy ; 25 cm.
(Logopedia XXI Wieku)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia na stronach 589-656. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Walory naukowe i edukacyjne tekstów zamieszczonych w tomie są niezaprzeczalne - Autorzy ukazują w perspektywach badawczych szeregu dyscyplin (m.in. językoznawstwa, psychologii, psycholingwistyki, logopedii) istotne zagadnienia dotyczące języka: jego genezy, opanowywania go w toku rozwoju osobniczego, zmian w posługiwaniu się nim na różnych etapach życia, w kontekście przemian cywilizacyjnych, roli języka w interakcjach społecznych oraz w funkcji poznawania i reprezentowania rzeczywistości. Zamiar redaktorów naukowych monografii dotyczący przygotowania, wraz z zaproszonymi do współtworzenia tomu naukowcami, publikacji prezentującej aktualny stan wiedzy o języku został zrealizowany z sukcesem. Książka zapewne okaże się interesująca i przydatna dla specjalistów-praktyków zajmujących się ludźmi z problemami w komunikowaniu się oraz pracowników nauki, których przedmiotem badań są językowe aspekty funkcjonowania człowieka, a także studentów logopedii, psychologii, pedagogiki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21050 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Afazja w stanie ostrym : obraz i dynamika / Małgorzata Krajewska. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2022. - 480 stron : fotografie, ilustracje, wykresy ; 25 cm.
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 432-450. Indeks.
Recenzowana monografia dotyczy rzadko poruszanego w piśmiennictwie polskim tematu zaburzeń afatycznych występujących w tzw. fazie ostrej i podostrej u pacjentów po udarze niedokrwiennym mózgu. [.] Problematyka podjęta w pracy Małgorzaty Krajewskiej jest tym bardziej istotna, że grupa pacjentów po udarze mózgu jest zdecydowanie najliczniejszą spośród wszystkich wymagających terapii neurologopedycznej. [.] Stworzenie pełnego opisu tego zaburzenia i poznanie jego dynamiki wydaje się więc wręcz koniecznością nie tylko z punktu widzenia teorii, ale przede wszystkim praktyki neurologopedycznej. Z recenzji prof. UG, dr hab. Katarzyny Kaczorowskiej-Bray Opis kompetencji językowej i sprawności językowych pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi wymaga uwzględnienia, że uszkodzenie mózgu zwykle doprowadza nie tylko do zaburzeń mowy, ale także deficytów poznawczych, ograniczeń motorycznych, zaburzeń emocjonalnych, przez co zachowania językowe chorych neurologicznie z trudem poddają się rygorowi badań lingwistycznych. [.] Wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę przełamują utrwalony w powszechnej świadomości terapeutyczny nihilizm w odniesieniu do pacjentów z uszkodzeniem mózgu i afazją. Dowodzą, że ocena dynamiki zaburzeń mowy jest istotnym czynnikiem rokowniczym, determinującym jakość życia nie tylko osoby z uszkodzeniem mózgu, ale również jej najbliższego otoczenia, a terapia afazji stanowi ważny element wielospecjalistycznego systemu rehabilitacji neurologicznej. Te - dobrze udokumentowane - tezy służą zarówno celom naukowym, jak też praktycznym. Z recenzji prof. UMCS, dr hab. Jolanty Panasiuk
1. Pojęcie afazji - ujęcie interdyscyplinarne * 2. Neuroanatomiczne i neurofizjologiczne podłoże mowy a teorie mózgowej lokalizacji mowy * 3. Klasyfikacje afazji i ich zastosowanie w praktyce kliniczno-neurologopedycznej * 4. Udar mózgu - wprowadzenie * 5. Udar niedokrwienny * 6. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w udarze mózgu * 7. Dynamika ośrodkowego układu nerwowego po udarze mózgu a obraz sprawności językowych * 8. Plastyczność ośrodkowego układu nerwowego a mechanizmy odbudowy sprawności językowych po udarze mózgu * 9. Neurodynamika i neuroplastyczność w praktyce klinicznej i neurologopedycznej * 10. Metodologia badali * 11. Dynamika zaburzeń afatycznych po udarze mózgu - analiza studiów przypadków * 12. Obraz afazji we wczesnym etapie zdrowienia - zbiorcze wyniki ilościowo-jakościowe * 13. Czynniki wpływające na przebieg i efekty terapii afazji poudarowej * 14. Faza zdrowienia jako determinanta sposobu organizacji terapii neurologopedycznej pacjentów z afazją poudarową * 15. Terapia poszczególnych typów afazji w ostrej fazie udaru * Bibliografia * Indeks * Spis rycin * Spis tabel * Wykaz skrótów * Załącznik 7 6
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 58580 (1 egz.)
(dostępność ok. 04.04.2024)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 153-158. Indeks.
Książka Wiedza o języku polskim dla logopedów Edwarda Łuczyńskiego to kolejny tom serii Logopedia XXI Wieku. Stanowi podręcznik akademicki, zawierający najważniejsze zagadnienia z wiedzy o języku polskim omówione w sposób przystępny i logiczny, a zarazem wyczerpujący i aktualny. Autor prezentuje nowoczesną wiedzę językoznawczą, kładąc nacisk przede wszystkim na jej wymiar praktyczny. Książka jest dostosowana do potrzeb studentów logopedii, lecz przyda się również przyszłym filologom: studentom filologii polskiej, zwłaszcza zaocznej, czy studentom etnofilologii kaszubskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18003 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku / redakcja naukowa serii Stanisław Milewski, Ewa Czaplewska)
Bibliogr. s. 163-178. Indeks.
Dla studentów kierunków filologicznych, psychologii, pedagogiki, medycyny i innych.
Książka Mirosława Michalika Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej, ukazująca się jako kolejny tom serii Logopedia XXI Wieku, jest poświęcona problemom w porozumiewaniu się dzieci i młodzieży z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego (mpd.). Monografia ta zainteresuje zarówno praktyków - diagnostów i terapeutów (szczególnie logopedów, ale także psychologów, pedagogów, rehabilitantów), jak i teoretyków - naukowców dążących do wyjaśnienia patogenezy zaburzeń mowy w tym zróżnicowanym etiologicznie i klinicznie zespole chorobowym. To dzieło ambitne, naznaczone pasją poznania i pomagania,bazujące na wieloletnim doświadczeniu zawodowym zdobytym w pracy logopedycznej i nauczycielskiej z pacjentami i uczniami z mpd. oraz, w dużym stopniu, na wynikach przeprowadzonych przez Autora badań naukowych i analizie danych z multidyscyplinarnej literatury przedmiotu.
Spis treści: 1. Charakterystyka mózgowego porażenia dziecięcego - stanowisko interdyscyplinarne. 2. Mowa osób z mózgowym porażeniem dziecięcym - stanowisko transdyscyplinarne. 3. Kompetencja lingwistyczna pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. 4. Anartria o podłożu mózgowego porażenia dziecięcego. 5. Diagnozowanie logopedyczne dyzartrii w zespole mózgowego porażenia dziecięcego. 6. Programowanie terapii logopedycznej dyzartrii w zespole mózgowego porażenia dziecięcego. 7. Diagnoza i terapia logopedyczna anartrii o podłożu mózgowego porażenia dziecięcego. 8. Opis przypadku dziecka z dyzartrią o podłożu mózgowego porażenia dziecięcego. 9. Uczeń i pacjent z mózgowym porażeniem dziecięcym w przestrzeni zinstytucjonalizowanych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych. Zakończenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17803 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 444-496. Indeksy.
Biomedyczne podstawy logopedii to kolejny tom z serii podręczników akademickich Logopedia XXI Wieku.Publikację przygotowano dzięki współpracy wybitnych polskich specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, logopedii i językoznawstwa, co uczyniło ją opracowaniem daleko wykraczającym poza wiedzę podręcznikową. Zebrane w tomie teksty pretendują do miana profesjonalnych opracowań monograficznych, zawierających elementy precyzyjnej ekspertyzy, a także metodologię i wyniki autorskich badań naukowych na temat biomedycznych uwarunkowań rozwoju oraz zaburzeń mowy i języka.Prezentowana wiedza dotyczy przede wszystkim rozwoju komunikacji człowieka od stanu embrionalnego poprzez zaburzenia artykulacji i mówienia dziecka, potem człowieka dorosłego (m.in. ankyloglosja, mowa rozszczepowa, afazja, dysfagia, choroby nowotworowe głowy i szyi) aż po właściwości mowy i mówienia pacjentów w wieku senioralnym (nurt logopedii senioralnej). Co bardzo ważne, teksty odznaczają się precyzją anatomicznego i neurobiologicznego opisu, a wiele kwestii omówiono w kontekście najnowszych badań z zakresu psychologii dynamicznej oraz ostatnich osiągnięć neurolingwistyki.Publikacja jest adresowana przede wszystkim do studentów logopedii, psychologii, medycyny, kierunków filologicznych oraz wszystkich osób zainteresowanych biomedycznymi uwarunkowaniami rozwoju i zaburzeń mowy.Autorzy i redaktorzy naukowi oddają w ręce Czytelnika niniejszy tom z przekonaniem, że jego lektura pozwoli dostrzec ogromną rolę połączenia wiedzy z zakresu nauk humanistycznych oraz biologiczno-medycznych w badaniach nad językiem, mową i komunikacją na różnych etapach życia człowieka.
1. Biologiczne podstawy mowy * 2. Medyczne źródła logopedii - foniatria i podstawy audiologii * 3. Rozwój języka i jego funkcje w życiu płodowym * 4. Wpływ stanów chorobowych u noworodka na rozwój mowy * 5. Neurologiczne podstawy zaburzeń mowy u dzieci * 6. Zaburzenia mowy u dzieci z wadami genetycznymi * 7. Anatomia i fizjologia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy * 8. Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego * 9. Logopedyczne aspekty przerostu pierścienia chłonnego gardła * 10. Zaburzenia mowy w dysfagii * 11. Ankyloglosja jako przyczyna artykulacyjnych trudności * 12. Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy * 13. Rehabilitacja głosu i mowy po operacjach krtani * 14. Anatomiczno-czynnościowe uwarunkowania mowy rozszczepowej * 15. Biologiczne podłoże zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną * 16. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym * 17. Biologiczne uwarunkowania rozwoju komunikacji - mowy i języka dzieci z całościowymi zaburzeniami w rozwoju: autyzmem i zespołami ze spektrum autyzmu * 18. Rozwój mowy dziecka w świetle teratogennego wpływu alkoholu na jego rozwój pre- i postnatalny * 19. Neurobiologiczne podstawy mowy * 20. Zaburzeniam mowy związane z wiekiem * 21. Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18240 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. przy rozdz. oraz s. 416-459. Indeksy.
Streszcz. ang.
Niniejsza publikacja prezentuje interdyscyplinarne podejście do logopedii. Poszczególne rozdziały, których autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy, poświęcone są historii i teorii logopedii, zagadnieniom patologii języka dzieci, zaburzeniom mowy o podłożu neurologicznym, problemom związanym z czytaniem i pisaniem, surdologopedii oraz tematowi wykorzystania komputera w praktyce terapii mowy.
Część I. Historia logopedii * Rozdział 1. Trzydzieści lat kształcenia logopedów w Uniwersytecie Gdańskim * Rozdział 2. Historia logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie * Rozdział 3. Interdyscyplinarność logopedii - szkoła wrocławska * Część II. Teoria logopedii * Rozdział 4. O ostrości refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania * Rozdział 5. Sprawności językowe i komunikacyjne a inne funkcje psychiczne * Rozdział 6. Gramatyka a logopedia * Rozdział 7. Patofonetyka - nowy przedmiot nauczania czy nowe ujęcie starych tematów? * Rozdział 8. Logopedia artystyczna i jej miejsce w kształceniu logopedów * Część III. Język dziecka w normie i patologii * Rozdział 9. Rodzic a skuteczność terapii logopedycznej dziecka * Rozdział 10. SLI w kontekście psycholingwistycznych teorii przetwarzania procesów mowy - implikacje dla praktyki logopedycznej * Rozdział 11. Model lateralizacji a poziom słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Analiza badań * Rozdział 12. Procesy definiowania u dzieci cztero-, sześcio- i ośmioletnich * Rozdział 13. Sprawność definiowania w rozwoju mowy i niektórych jej zaburzeniach * Rozdział 14. Percepcja prozodii mowy i muzyki na przykładzie badań dzieci w wieku 5-7 lat * Rozdział 15. Ćwiczenia słuchowe w terapii logopedycznej. Wskazówki metodyczne oraz omówienie przykładów * Rozdział 16. Logopedyczne aspekty edukacji dwujęzycznej * Rozdział 17. Logopedyczne badania przesiewowe sześciolatków * Rozdział 18. Dobór metody w terapii osób jąkających się * Rozdział 19. Logopedia w ogrodzie kultury * Część IV. Zaburzenia mowy na podłożu uszkodzeń neurologicznych * Rozdział 20. Przeszłość i przyszłość w badaniach nad afazją * Rozdział 21. Sprawności narracyjne w otępieniu alzheimerowskim - postępowanie terapeutyczne * Rozdział 22. Ocena płaszczyzny suprasegmentalnej ciągu fonicznego w dyzartrii * Rozdział 23. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą okołoporodowych urazów i uszkodzeń neurologicznych * Rozdział 24. Dzieci przedwcześnie urodzone jako grupa zagrożona ryzykiem nieprawidłowego rozwoju mowy i języka * Rozdział 25. Budowanie kompetencji składniowej w dyskursie zaburzonym * Rozdział 26. Powodzenie terapii osób z afazją a wsparcie systemowe * Rozdział 27. Afazja wzgórzowa. Opis przypadku * Rozdział 28. Zaburzenia linearności - podstawowy wymiar trudności w czytaniu i pisaniu * Rozdział 29. Aspekt logopedyczny w opisie i interpretacji błędów w pisaniu jako jednej z form komunikacji językowej * Rozdział 30. Analiza wytworów czynności grafomotorycznych dzieci wieku 7-13 lat * Rozdział 31. Dysleksja paradygmatyczna i syntagmatyczna - przykłady błędów w zapisach dzieci * Rozdział 32. Kształtowanie morfologicznej kompetencji językowej u dzieci z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania * Rozdział 33. Niepowodzenia szkolne a glottodydaktyka. Studium przypadku * Część VI. Surdologopedia * Rozdział 34. Terapia surdologopedyczna w ujęciu komunikacyjnym * Rozdział 35. Trudności uczniów niesłyszących w językowym opisie uczuć * Rozdział 36. (Nie)słyszący jako wyzwanie dla współczesnej surdologopedii * Część VII. Komputer w logopedii * Rozdział 37. Wykorzystanie autorskich programów multimedialnych w terapii logopedycznej dzieci niepełnosprawnych * Rozdział 38. Logopedia w internecie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16359 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 396-436 i przy rozdz. Indeksy.
Streszcz. ang. przy rozdz.
Kolejny tom z serii Logopedia XXI Wieku z pewnością zainteresuje i będzie pomocny studentom logopedii, logopedom praktykom oraz tym wszystkim, którzy w swojej pracy zawodowej mają do czynienia z osobami z zaburzeniami mowy i/lub prowadzą badania naukowe z tego zakresu. Prezentowany tom jest wynikiem współpracy naukowców z różnych ośrodków badawczych w Polsce, co podkreśla wagę podjętej tutaj problematyki.
CZĘŚĆ I. TEORE
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 55183 (1 egz.)
Kaucja: 50,00 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17600 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 446-487 i przy rozdz. Indeks.
Dla studentów studiów logopedycznych, specjalności audiologicznych, teoretyków i praktyków z dziedzin: pedagogika specjalna, psychologia, a także terapeutów i rehabilitantów i rodziców dzieci niesłyszących.
Streszcz. ang. przy rozdz. Spis treści także ang.
Surdologopedia jest jednym z działów logopedii. W polu jej zainteresowania leży rehabilitacja osób niedosłyszących oraz głuchych. Właśnie tej dziedzinie nauki poświęcona jest książka pod redakcją naukową Ewy Muzyki-Furtak pt. Surdologopedia. Teoria i praktyka.Adresatami niniejszej publikacji są: logopedzi surdologopedzi pedagodzy specjalni psychologowie osoby zajmujące się kwestią uszkodzeń słuchu studenci kierunków logopedycznych słuchacze podyplomowych studiów surdologopedycznych
Część I. Audiologiczne podstawy surdologopedii * Rozdział 1. Fizjologia i patologia narządu słuchu * Rozdział 2. Metody badania słuchu * Rozdział 3. Protezy słuchowe: urządzenia tradycyjne i implanty * Rozdział 4. Centralne zaburzenia przetwarzania słychowego * Rozdział 5. Konsekwencje jednostronnych uszkodzeń narządu słuchu * Część II. Rozwój słuchu i mowy * Rozdział 6. Rozwój funkcji słuchowych * Rozdział 7. Słuch mowny w ujęciu logopedycznym. Definicje operacyjne * Rozdział 8. Rozwój sprawności językowych w ontogenezie * Część III. Zaburzenia mowy u osób z uszkodzeniami słuchu * Rozdział 9. Typologia zaburzeń mowy u osób z uszkodznym słuchem * Rozdział 10. Diagnoza surdologopedyczna * Rozdział 11. Trudności gramatyczne u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu * Rozdział 12. Wyrazy pochodne w słowniku dzieci z uszkodzeniami słuchu * Rozdział 13. Wymowa dzieci niesłyszących * Rozdział 14. Głos a zaburzenia słuchu u dzieci * Część IV. Terapia surdologopedyczna. Zasady, metody i techniki pracy * Rozdział 15. Metody wychowania językowego osób niesłyszących * Rozdział 16. Metoda audytywno-werbalna * Rozdział 17. Wczesna nauka czytania w terapii dzieci niesłyszących * Rozdział 18. Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów * Rozdział 19. Metoda werbo-tonalna * Rozdział 20. Terapia surdologopedyczna - programowanie języka * Rozdział 21. Implanty ślimakowe w częściowej głuchocie. Zadania i formy rehabilitacji dzieci * Rozdział 22. Logorytmika w terapii surdologopedycznej * Rozdział 23. Ćwiczenia emisji głosu dla osób z zaburzeniami słuchu * Część V. Komunikowanie się osób nieslyszących * Rozdział 24. Naturalne języki migowe a polski język migowy * Rozdział 25. Sztuczne i mieszane języki migowe * Część VI. Psychologiczne i społeczne skutki uszkodzeń słuchu * Rozdział 26. Rodziecielstwo dziecka głuchego - perspektywa psychologiczna * Rozdział 27. Psychologiczne problemy dziecka z wadą słuchu i jego rodziny
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18327 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia przy pracach i na stronach 405-456. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
Kolejny tom z serii Logopedia XXI Wieku jest pozycją zasługującą na baczną uwagę praktyków i teoretyków zajmujących się logopedią w perspektywie diagnostyczno-terapeutycznej oraz teoretyczno-metodologicznej. Autorzy poszczególnych rozdziałów - badacze z Polski, Czech, Rosji, Słowacji, Stanów Zjednoczonych i Włoch - we wnikliwych i często nowatorskich pracach prezentują kierunki refleksji naukowej i praktycznej współczesnej logopedii. Niniejsza monografia ukazuje więc stan obecny logopedii i poprzez ustalenia, które niejednokrotnie wyznaczają nowe obszary badawcze, wychyla się ku przyszłości, zarazem jednak czerpie inspiracje z bogatego dorobku przeszłych pokoleń badaczy zaburzeń mowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18898 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
Nasze dziecko mówi : rozważania o rozwoju mowy dziecka / Józef Porayski-Pomsta. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2023. - 317, [2] strony : ilustracje ; 25 cm.
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia prac autora na stronach 283-284 i bibliografia na stronach 285-298. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Recenzowana książka stanowi kompendium wiedzy na temat rozwoju mowy dziecka. Autor przedstawia tytułowe zagadnienie na szerokim tle językoznawczym i psychologicznym. Wykorzystuje w swej pracy bogatą literaturę przedmiotu, a także własne doświadczenia w obserwacji języka małych dzieci. Pierwszy z rozdziałów pracy jest poświęcony zagadnieniom ogólnojęzykoznawczym, takim jak istota języka, różnica między językiem a mową, komunikacja językowa, akty mowy, intencjonalność w komunikacji językowej czy funkcje języka. […] Szeroki problemowo jest następny rozdział, w którym omówiono istotę mówienia w ujęciu fonetyczno-fonologicznym, użycie w komunikacji znaków językowych, swoistość dziecięcych aktów mowy, rozwój zdolności dialogowych i konwersacyjnych w mowie dzieci czy rolę języka otoczenia dziecka w rozwoju mowy dziecka. Najbardziej rozbudowany i bogaty w szczegóły jest rozdział pt. Akwizycja języka, w którym mamy omówione stadia rozwoju mowy dziecka, rozwój systemu składniowego i fleksyjnego, a także słowotwórstwo dziecięce. W ostatnim rozdziale przedstawiona jest mowa dziecka w kontekście społecznym i kulturowym. […] Monografia autorstwa Józefa Porayskiego-Pomsty zawiera wiele cennego od strony merytorycznej materiału, przydatnego w praktyce zawodowej logopedów, nauczycieli i wychowawców, a także będącego źródłem wiedzy adeptów tych zawodów. Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego LOGOPEDIA XXI WIEKU to jeden z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Instytutu Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22443 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI wieku)
Bibliografia na stronach 662-747. Indeks.
Streszczenia i słowa kluczowe w języku angielskim.
"Zakres tematyczny recenzowanej pracy zbiorowej jest dosyć szeroki - można go zlokalizować na pograniczu paru dyscyplin naukowych, począwszy od gerontologii, logopedii i językoznawstwa, poprzez medycynę, neurofizjologię i neuropsychologię, do współczesnej komunikacji społecznej, zaś tematem głównym jest obecna w tytule monografii gerontologopedia, czyli logopedia wieku podeszłego. Jest to młoda, tworząca się subdyscyplina z pogranicza logopedii i gerontologii, która zajmuje się procesami komunikowania się słownego osób starszych, wyjaśnia rozwojowe zmiany związane z jakością realizowanych funkcji komunikacyjnych oraz wskazuje drogi postępowania diagnostycznego zjawisk patologii mowy i języka a także ustala metody pracy z pacjentem. Bez wątpienia recenzowana książka jest dziełem nie tylko interesującym poznawczo, napisanym przez wysokiej klasy specjalistów, ale nade wszystko jest publikacją pionierską w polskiej literaturze przedmiotu. Struktura tej publikacji zbiorowej obejmuje trzy obszerne części, których tematem przewodnim jest komunikacja (cz. I: Wprowadzenie do komunikowania w starości, cz. II: Komunikacja w procesie fizjologicznego starzenia się, oraz cz. III: Komunikacja powikłana procesami patologicznymi). [.] Recenzowana praca to ważna publikacja, nowatorska w swej problematyce, o przejrzystej strukturze treści, bardzo dobrze udokumentowana i wartościowa poznawczo". Z recenzji prof. dra hab. Adama Zycha
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 613 (1 egz.)
Kaucja: 63,05 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19546 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 323-358. Indeks.
Streszczenia angielskie przy rozdziałach.
Tom Zaburzenia płynności mowy jest prawdziwie interdyscyplinarny w swym charakterze, gdyż łączy elementy takich dziedzin, jak nauka o komunikacji i jej zaburzeniach, psychologia, psychoterapia, neuronauka oraz nauki społeczne. [?] W wielu tekstach można znaleźć nawiązanie do praktyki logopedycznej opartej na faktach. W takim ujęciu wyniki badań naukowych są jednym z ważniejszych kryteriów programowania postępowania logopedycznego. Pozwala to patrzeć z optymizmem na kierunek obecnego rozwoju logopedii, w którym ważne jest łączenie teorii z praktyką.Z recenzji prof. Henriette W. Langdon
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19098 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Nazwy autorów na stronach 24-35.
Bibliografia na stronach 585-686. Indeks.
Streszczenia angielskie przy artykułach.
W polskiej XX-wiecznej lingwistyce prozodia wypowiedzi należała do zaniedbanych obszarów badawczych. W badaniach logopedycznych była ciągle na etapie postulatów. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z rozwojem fonetyki akustycznej i z niezwykłym przyspieszeniem badań nad przetwarzaniem słuchowym. [...]Prezentowany tom wypełni poniekąd lukę wynikającą z niedostatków badawczych nad prozodią w języku polskim. Umożliwi praktykom [...] podejmowanie terapii budowanej na wiedzy.Logopedzi zawsze pracowali nad prozodią mowy. Realizacja rozmaitych jej składników jest bowiem wyrazistym symptomem zaburzeń. Jednakże działania specjalistów wynikały z intuicji i umiejętności zdobytych w praktyce. Niniejszy tom przynosi gruntowną wiedzę teoretyczną i dostarcza podstaw do racjonalnego programowania terapii. Jest niewątpliwie osiągnięciem środowiska polskich badaczy, także pomysłodawców projektu i jego redaktorów.Z recenzji prof. dra hab. Stanisława Grabiasa
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20996 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej